dijous, 8 de gener del 2015

Competència comunicativa II

"Allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants"

La intenció i la interpretació dels enunciats
· Ningú no parla per parlar, sempre hi ha una intenció al darrera.
· Acte de parlar: cada un dels enunciats lingüístics que produeix un interlocutor perquè passin coses.
· Cal entendre:
- El que diem
- El que volem dir
- Efecte que volem que provoqui

Components de la CC

4 tipus de coneixements i habilitats:
- Competència lingüística/gramatical: domini del codi lingüístic
- Competència sociolingüística: zona/època. Varietats generacionals.
- Competència discursiva: combinació de formes gramaticals.
- Competència estratègica.

1. C. Lingüística

· Fa referència al domini del codi lingüístic:
· S'ocupa de:
- Nivell fonològic
- Nivell morfològic
- Nivell sintàctic
- Nivell lèxic i semàntic


2. C. Sociolingüística

· Fa referència a les regles socioculturals d'ús. Ens adeqüem a l'objectiu que tenim pensat.
· S'ocupa de:
- Situació dels participants
- Propòsit de la interacció
- Normes i convencions de la interacció

3. C. Discursiva

· Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.
· S'ocupa de:
- Cohesió de la forma. Lligat entre si. Marcadors textuals (connectors) Per lligar el text.
- Coherència en el significat. Idees relacionades entre si.

4. C. Estratègica*

· Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:

a) Compensar diferències provocades per limitacions i insuficiències.
b) Afavorir l'afectivitat de la comunicació.

* Per ser bon comunicador en el segle XXI cal tenir un gran domini d'aquesta habilitat, la competència estratègica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada